A kommunista oktatáspolitika a II. világháború utáni években a kettéhasított Európában

Sáska Géza

Abstract


Kulcsszavak: Európai kommunista pártok egységes oktatáspolitikája; államosított és központosított iskolarendszer; egységes 8 osztályos általános iskola; a munkás-és parasz osztály, valamint a néptanítók felemelése; a középosztály iskolájának és tanárságának a megtörése; totális diktatúra.


A háború utáni Európában két, egymást kizáró kölcsönösen kizáró társadalmi-politikai rendszer jött létre, amelyekben az oktatáspolitika csupán az egyik elem volt. A nemzetiszocialista és a fasiszta rezsimek megsemmisültek. Csak az európai nyugati részében állították vissza a diktatúrák előtti demokratikus állami rendszert, mellőzve az osztályharc állami politikáját. A konzervatív politika céljának az állam demokratikus irányítása, az iskola fenntartásának sokfélesége, a tankönyvpiac és a régimódi oktatási rendszerek békése tűnik.


A moszkvai érdekeket szorosan követő diktatúrás kommunista országokban azonban a proletár diktatúra keretei között, az osztályharc közepette teremtették meg az állam érdekeit szorosan követő oktatási rendszer szervezeti rendjét. A tanulmány megkísérli bemutatni a nyugat- és kelet európai kommunista oktatási politika közös elemeit, amelyek csak a szovjet befolyási övezetben valósultak meg.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.22309/PTSZEMLE.2016.3.4

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Sáska Géza

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/