A fegyelmező tér és idő megjelenése a Soproni Katonaiskola fegyelmi ügyeiben

Nagy Andrea

Abstract


Jelen kutatás elméleti bázisát Foucault hatalom elmélete adja, amely magában foglalja a fegyelmező hatalom és a fegyelmezés módszereinek, technikáinak elemzését is amely a katonasággal is szorosan összefügg. Mivel a katonai nevelés egyik célja Foucault terminológiájával élve az „engedelmes katona testek” létrehozása, a fegyelmező hatalom technikái – mint a tér és az idő megfelelő felhasználása – jelen vannak a katonai képzésben, annak szabályrendszerében és mindennapjaiban. Jelen tanulmány fő kutatási kérdése, hogy a Foucault elmélete alapján létrehozható osztályozási rendszer alkalmazható-e a Soproni Magyar Királyi Honvéd Főreáliskola fegyelmi ügyeinek rendszerezésére, amely a későbbi kutatások során majd megkönnyíti azok elemzését, értelmezését. A kérdés megválaszolásához a levéltári dokumentumok kerültek elemzésre.

Kulcsszavak: Foucault, hatalomelmélet, fegyelmezés, katonaiskola

 

Appearance of disciplinary time and space in matters of discipline at the Hungarian Royal Military School of Sopron 

Key words: Foucault, power theory, military education, discipline

The theoretical basis of this research is provided by Foucault's theory of power , which includes an analysis of the disciplinary power and methods of discipline, which are related to the military. The main goal of military education is to create the “docile soldier bodies”; using Foucault's terminology, the techniques of disciplinary power - as the proper use of space and time - are present in military training, rule and everyday life. The main research question of this study is whether a classification system based on Foucault's theory can be applied to systematize the disciplinary affairs of the Hungarian Royal Military School of Sopron, which will facilitate their analysis and interpretation. To answer the question, archival documents were analyzed.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.22309/PTSZEMLE.2016.3.1

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Andrea Nagy

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/