A magyar iskola a CIA jelentéseiben

Somogyvári Lajos

Abstract


Írásom az ötvenes évek hazai (és külföldi) historiográfiájában kevéssé felhasznált szempontot és megközelítést mutat be: a titkosítás alól feloldott CIA jelentések alapján a magyar iskoláról kirajzolódó képet vázolom fel. Az amerikai hírszerzés Magyarországhoz fűződő viszonyának áttekintése után ismertetem a forrásokat, bemutatva jellemzőiket és a dokumentumokból létrehozható csoportokat. Az elemzésben az iskolarendszert és az egyes iskolatípusokat bemutató szövegeket elemzem, különös hangsúllyal a szakképzésre, a nevelés–oktatás során felmerülő problémákra és 1956 hatásaira.

kulcsszavak: CIA, hírszerzés, 1956-os forradalom, szakképzés 

The Hungarian School in the Reports of the CIA


The paper aims at exploring a terra incognita in the history of education: it investigates the Hungarian education system of the 1950s as it is depicted in declassified CIA reports. First, the study overviews the relations between Hungary and American intelligence services, then the sources and their characteristics are presented, describing the clusters of documents established within the corpus. The reports on the Hungarian educational system and the various school types are analysed, laying special emphasis on vocational training, various problems arising in education and effects of the 1956 Revolution.


keywords: CIA; intelligence; 1956 Revolution; vocational training


Keywords


CIA; Intelligence; 1956 Revolution; Vocational Training

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.22309/PTSZEMLE.2017.3.1

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Lajos Somogyvári

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/