A békéscsabai és a szarvasi evangélikus gimnázium története és szerepük az arisztokraták oktatásában (1867–1918)

Rébay Magdolna

Abstract


Absztrakt

 

Kutatásunk célja megállapítani, hogy vajon a polgárosodás és a modernizáció okozott-e változást az arisztokraták oktatása terén. Számos iskola történetét megvizsgáltuk, e sort folytatjuk a békéscsabai és a szarvasi gimnáziummal. Forrásaink az iskolai értesítők, módszerünk pedig a történeti dokumentumelemzés volt. A békéscsabai gimnáziumban mindössze egy arisztokrata diák tanult, Szarvason viszont 17. Többségük katolikus vallású volt, s kb. minden második nyilvános tanuló. Leginkább Békés vagy Arad vármegyéből érkeztek. Ketten végezték el itt mind a nyolc gimnáziumi osztályt, a többség csak egy-két évre iratkozott be, s inkább az alsó osztályokba.

 

The Role of the Lutheran Grammar Schools in Békéscsaba and Szarvas in the Education of the Aristocrats (1867–1918)

 

Abstract

 

The goal of our research is to find out whether civilization and modernization caused change in the education of the aristocracy. We have examined numerous school histories and the list goes on with the grammar schools in Békéscsaba and Szarvas. Our resources are school reports, our method is historical document analysis. There was only one student from the aristocracy in Békéscsaba and 17 students in Szarvas. Most of them were Catholic in religion and about every second student was public student. They mostly arrived from Békés or Arad county. Two of them finished there all the eight grades of the grammar school and most of them enrolled for only one-two year, mainly for lower grades.


Keywords


education; grammar school; aristocracy

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.22309/PTSZEMLE.2017.1.2

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Magdolna Rébay

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/