Adalékok a speciális és gyógyító nevelés spanyolországi történetéhez

Kéri Katalin

Abstract


Kulcsszavak: a spanyol speciális nevelés története, középkor, 19. század, intézményes keretek változásai

Pamplonában 2009 júniusában rendeztek egy konferenciát Hosszú út az inkluzív nevelés felé (El largo camino hacia una Educación Inclusiva) címmel. Jelen tanulmány keretei között az ott elhangzott előadások anyagára és a témáról szóló elsődleges forrásokra és kézikönyvekre alapozva szeretném összefoglalni a speciális nevelés spanyol történetét, különös tekintettel a 19. századi történésekre.

Tanulmányom elején összefoglalom, hogy melyek voltak a spanyol gyógyító nevelés kezdeti lépései a középkortól a 18. század végéig. Ezt követően szólok a 19. században alapított speciális iskolákról és alapkönyvekről.

Munkám végén pedig néhány elsődleges forrásból vett példa segítségével bemutatom, hogy hogyan tükrözte a spanyol (esetenként katalán) nyelvű szóhasználat a „normális”-tól eltérőnek tartott képességekkel, adottságokkal rendelkező személyek (gyermekek) megítélésének változásait a középkortól napjainkig.

Additions to the history of special education in Spain

Key words: the history of Spanish special education, the Middle Ages, the 19th century, changes in the institutional framework

A conference was held in Pamplona in June 2009 entitled "Long Way to Inclusive Education" (El largo camino hacia una Educación Inclusiva). In the present study, I summarize the history of special education in Spain, especially in the 19th century, based on the material of the lectures of this conference and also on primary sources and manuals on the subject.

At the beginning of my study, I summarize the initial stages of Spanish healing education from the Middle Ages to the end of the 18th century. After that, I refer to the special schools and basic libraries founded in the 19th century.

At the end of my work, I can show how the Spanish (sometimes Catalan) language used to reflect the changes in the judgment of persons (children) that are different from "normal" from the Middle Ages to the present.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Pedagógiatörténeti Szemle